https://dekleurvangeld.nl/app/uploads/sites/9/2019/01/jongen-voert-kalf-boerderijschool-triodos-bank.jpg');background-position-x:0%;background-position-y:0%;background-repeat:no-repeat;">

Wat je kunt leren van de boerderij

Levend leren op De Boerderijschool

Het aantal boerenbedrijven in Nederland slinkt rap. De afgelopen dertig jaar legden zo’n zeven boeren per dag het werk neer. Daarmee verdwijnt ook de vanzelfsprekendheid dat ieder kind weleens op een boerderij is geweest.

De Boerderijschool wil de waardevolle verbinding tussen kind en boer herstellen. Niet met een bezoekje van een middag, maar met een uitgebreid lesprogramma van vijftien tot twintig dagdelen verspreid over een jaar. Zo maken de kinderen ‘hun’ boerderij in alle seizoenen mee en voelen ze zich verbonden met hun omgeving. Al werkend maken ze contact met het boerenleven en alles wat daar samenkomt: het landschap, de planten en dieren en het weer.

“Een jongetje stond eens vol verbazing een plassende koe te observeren: ‘huh, een koe plast toch melk?”

Evelyne Schreurs

Genoeg te doen

De ervaring begint vanaf het moment dat de kinderen op de fiets zitten, vertelt projectleider Evelyne Schreurs: “Veel kinderen worden tegenwoordig met de auto naar school gebracht. Daarom beginnen veel scholen het boerderijschooljaar met een fietsles.” Eenmaal aangekomen is er genoeg te doen: zaad zaaien, de moestuin verzorgen, de dieren eten geven, stallen uitmesten… en één keer voor dag en dauw opstaan om in alle vroegte te helpen met koeien melken. Terug op school houden de kinderen hun ervaringen bij in een logboek.

Opdrachten die in het klaslokaal wat abstract blijven, zijn op de boerderij opeens tastbaar en functioneel. Hoeveel melk moet er in de maatbeker? Hoeveel afstand houden we tussen de paaltjes die we in de wei gaan zetten? Schreurs: “Leerkrachten zijn vaak verbaasd over het gemak waarmee kinderen een antwoord uit de mouw schudden. Ook het kind dat in de klas moeilijk meekomt.” Levend leren, noemen ze dat bij de Boerderijschool: leren door betekenisvolle ervaringen in de alledaagse werkelijkheid.

Vol verrassingen

Die werkelijkheid blijkt vol verrassingen te zitten: kinderen krijgen een andere kant van klasgenoten te zien of ontdekken door een compliment van de boer dat ze iets goed kunnen. En waar voedsel vandaan komt, is ook geen geheim meer. Schreurs: “Een jongetje stond eens vol verbazing een plassende koe te observeren: ‘huh, een koe plast toch melk?’”

Project C.V.
De Boerderijschool

Via De Boerderijschool spenderen basisschoolkinderen ongeveer 15 tot 20 dagdelen met hun klas op een agrarisch bedrijf in de buurt. Op de boerderij leren kinderen met nieuwe ogen kijken naar de aarde, de boerderij, het landschap en hun omgeving. Ze gaan ook nog eens concreet aan de slag met dierverzorging, plantverzorging en landschapsonderhoud. Zo legt de Boerderijschool een gezonde, natuurvriendelijke basis bij deze kinderen.

Voor de boer betekent deelname extra inkomsten – hij krijgt een ‘reële vergoeding’ voor het begeleiden van de kinderen – en meer begrip voor zijn werk. Schreurs: “Kinderen ervaren wat voor inspanning er nodig is om voedsel te produceren. Ze werken hard.” Ook de ouders worden betrokken: de kinderen verzorgen een rondleiding. “Er zijn ook scholen waar de ouders groentepakketten van de boerderij kunnen bestellen. En als er een winkel op het erf is, zie je kinderen na het boerderijschooljaar terugkomen om daar met hun ouders inkopen te doen.”

Van onschatbare waarde

Met het lesprogramma ontstaat een verbinding tussen kinderen en de boerderij – en daarmee met de natuur en de omgeving. Een verbinding van onschatbare waarde, benadrukt Schreurs: “Datgene waar je je mee verbonden voelt, zal je geen schade toebrengen. We willen dat kinderen een gezonde relatie aangaan met hun omgeving. Dat zaadje proberen we hier te zaaien.”

Triodos Foundation
& De Boerderijschool

De Boerderijschool wordt mede mogelijk gemaakt door een schenking van Triodos Foundation.
> Bekijk welke projecten de Foundation nog meer steunt

Fotografie: Michiel Wijnbergh